przyprawyMieszanka przypraw aromatycznych, która jest często dodawana do zimowych potraw nie tylko jest źródłem zapachu, ale i składników wspomagających i chroniących nasz organizm.

Anyż na przykład zawiera związki wykazujące działanie uspokajające, wykrztuśne bakterio i grzybobójcze. Pobudza też wydzielanie enzymów trawiących. Cynamon z kolei wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy wekowi. Redukuje on też poziom cholesterolu i trój glicerydów poprawiając przy tym gospodarkę lipidową. Kolejną aromatyczna przyprawa jest kardamon. Ma on przede wszystkim działanie odkażające i przeciwbólowe wpływa też pozytywnie na prace układu krążenia. Kolendra przyda się przy niestrawności, zmniejszeniu bólu stawów i przy walce z pasożytami. Na zmęczenie polecane są goździki, potrafią one usunąć też zmęczenie, niepokój i bezsenność. Pozyskuje się z nich olejek, który wykazuje pewna skuteczność przy profilaktyce niektórych nowotworów. Zimą warto też mocniej zainteresować się orzechami, chociażby włoskimi. Trzeba tylko pryz nich uważać, bo są produktem wysokokalorycznym. Ale przy tym są skarbnica wielu pożytecznych substancji. Po pierwsze dostarczają one wielu cennych witamin w tym B1, B2, PP oraz E a także składników mineralnych takich jak magnez, potas czy żelazo. W orzechach jest najwięcej tłuszczy, które w większości są zdrowe, są wśród nich miedzy innymi kwasy omega-3. By poprawić stan naszego zdrowia i jednocześnie nie przytyć powinniśmy zjadać 4-5 orzechów dziennie.