161Śledzie uchodzą za bardzo pospolite ryby, rzadko po nie sięgamy a maja w sobie bardzo wiele cennych substancji. Najczęściej zjadamy je solone, bardzo dobre są świeże, sprzedawane w postaci wypatroszonej. Łowi Se je w zimnych morzach oraz w niektórych Czesiach oceanów. Najsmaczniejsze są matiesy, są to okazy złowione przed pierwszym tarłem w maju.

Z kolei te odławiane altem są tłustsze niż te z jesieni. Z tym, że tłuszcz to największe dobro, jakie nam dają. Oczywiście chodzi tu przede wszystkim o kwasy omega-3, które działają przeciwzakrzepowo i maja masę dobroczynnych właściwości. Wystarczy 50gram śledzi by pokryć dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3. Śledzie to także porządna porcja łatwo przyswajalnego białka i aminokwasów. Ale oprócz tego znajdziemy w ich masę witamin w ty E, która ma działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwstarzeniowe. Witamina A wpływa na kondycje naszej skóry, oczu i na odporność. Witamina D niezbędna przy mocnych kościach, ale nie tylko. Śledzie to także sporo żelaza, cynkufosofru oraz jodu. Tym samym są one jak najbardziej wskazane osobom z problemami krążenie i niedokrwistości. Z kolei znajdujący się w ich potas ułatwia usuwanie nadmiaru wody z organizmu. Śledzie di złają na nasz organizm zakwaszająco, dlatego najlepiej jest je zjadać z porcją warzyw.